Conversie optimalisatie, oftewel CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) is een begrip dat je vaak voorbij hoort komen als iemand of jij een webshop heeft. Het is een belangrijk gegeven waar nog wel eens wat vraagtekens omheen kunnen staan. Wat is conversie optimalisatie nu eigenlijk? Door je meer te verdiepen in dit begrip, ga je hier vele voordelen uit kunnen halen. Klaar om tot actie over te gaan?
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie is elke gewenste actie van de bezoekers op jouw website (in dit geval). Conversie optimalisatie is een systeem waarmee je jouw conversiepercentage verhoogt of verbetert. Voordat je dit gaat optimaliseren is het van belang om het gedrag en de behoeften van jouw bezoekers in kaart te brengen. Er zijn vele programma’s om dit inzichtelijk te krijgen, zoals Google Analytics en Hotjar. Aan de hand hiervan haal je ieder obstakel dat de bezoeker weerhoudt om actie te ondernemen weg. Voordat je deze weg zo plezierig mogelijk hebt gemaakt, kan hier een lange weg van testen aan vooraf gaan.
De 4 belangrijke stappen voor conversie optimalisatie
Stap 1: analyse
Om te weten hoe je jouw conversie kunt optimaliseren is het goed te weten waar jouw kansen liggen. Doorloop iedere stap die een bezoeker moet nemen om tot actie over te gaan. Waar haken mensen af en waar kun je op inhaken. Een goede conversie optimalisatie specialist zal dit wellicht sneller zien dan jij, mocht je je hier niet in hebben verdiept.
Stap 2: hypothese
Aan de hand van de analyse (of zelfs al zonder) kunnen we een hypothese verzinnen. Door na te gaan wat er beter kan en waar je kunt optimaliseren kun je een onderbouwde hypothese formuleren. Een conversie optimalisatie specialist heeft al de nodige succesverhalen voorbij zien komen die wellicht ook voor jouw website te implementeren zijn.
Stap 3: testen
Je kunt nog zoveel goede ideeën hebben, het is altijd een kwestie van testen. Je kunt jezelf maanden bezighouden met testen. Niet alleen de bekende A/B- testen, maar iedere manier die je kunt bedenken. Maak eventueel gebruik van een testplan of testrapport waarin je alle veranderingen en resultaten bijhoudt.
Stap 4: meten
Alle resultaten van de aanpassingen die je hebt gedaan ga je meten. Zo weet je direct of het werkt en je kunt dit wellicht later nog eens gebruiken. Bij alles wat je meet, leer je weer meer over wat het doet. Wellicht doet dit niet wat je in eerste instantie wilde, maar is het wel goed voor andere zaken.
Hoe verhoog je de conversie optimalisatie?
Er zijn een aantal pijlers waar je rekening mee gaat houden als je begint met de conversie optimalisatie. Kort gezegd:
- Gebruiksvriendelijkheid
- Vertrouwen
- Overtuiging
- Obstakels wegnemen
Door jouw doelgroep goed in beeld te brengen, zijn er uiteraard nog veel meer dingen waarmee je rekening kunt houden. Het is de bedoeling dat de bezoekers er uiteindelijk zonder er al teveel over na te denken en zonder problemen doorheen fietsen. Rechtstreeks op het doel af! Jouw doel en zo ook hun doel.
Vind je het lastig om dit te bepalen of heb je er geen tijd voor om dit allemaal uit te zoeken? Schakel dan een conversie optimalisatie bureau in. Zij zijn er continu mee bezig en een conversie optimalisatie specialist ziet vaak al in een oogopslag wat er beter kan. Zij kunnen je maandelijkse rapporten laten zien van de gemeten resultaten, zodat je weet dat het ook echt werkt. Bij Unstoppable Agency houden we van meten en weten! We staan dus alweer te popelen om aan de slag te gaan met de volgende uitdaging. Wil je weten wat wij te bieden hebben? Neem dan contact met ons op.