Online marketing is een vakgebied dat nooit stilstaat en waarin je je nooit zal vervelen. Als je even niet oplet, dan heb je alweer flink wat ontwikkelingen om je op in te lezen. Voor de leergierige mensen onder ons is dit natuurlijk de perfecte branche om je werkzaam in te maken.
Ieder online marketing bureau heeft continu werk, omdat vele bedrijven er geen tijd voor hebben of online marketing liever uitbesteden. Wat zijn nu de belangrijkste punten om rekening mee te houden als je je bezighoudt met online marketing? Wij geven je dé tips en trends!
Wat is online marketing?
Online marketing is het promoten van jouw product of dienst via het internet. Het doel is om meer conversie te genereren, oftewel jouw product of dienst te verkopen. Dit klinkt echter makkelijker dan het is.
Er zijn enorm veel manieren om jouw merk te promoten. Maar voordat je dit doet is het van belang te weten wie jouw doelgroep is, wat jouw doel is, welke boodschap je wilt overbrengen en hoe je dit het beste kunt doen. Het voordeel van online marketing tegenover de traditionele vormen van (offline) marketing is dat je erg specifiek kunt targeten en meten.
“Wie niet meet, doet niet aan marketing.”
Wat zijn online marketing strategieën?
Het enige verschil tussen een online marketing strategie en een algemene bedrijfsstrategie is dat je je in dit geval richt op alles wat er online gebeurt. Je bepaalt wat jouw doel op de lange termijn is, welke middelen je hebt om dit doel te bereiken en hoe je dit doel gaat bereiken. In 7 stappen een online marketing strategie opstellen doen we zo:
Stap 1: bepaal het belang van online marketing voor jouw organisatie
Welke indruk laat je achter met jouw online organisatie en wat gaat online marketing hieraan bijdragen? Ga je de gewenste doelen behalen door middel van een online marketing strategie? Voordat je begint moet je dus weten vanwaaruit je begint, welke fundering er ligt.
Stap 2: doelgroep bepalen
Je wilt je niet op iedereen richten; dit zorgt ervoor dat je je uiteindelijk op niemand richt. Schets een duidelijk en specifiek beeld van jouw doelgroep en waar ze zich online bevinden. Hoe concreter dit is, des te beter je kunt inspelen op de behoeften.
Stap 3: concurrentieonderzoek
Met al die online concurrentie is het belangrijk te weten hoe jij je gaat onderscheiden en er ver bovenuit gaat stijgen. Wat inspiratie opdoen bij je concurrenten kan nooit kwaad, zolang je je vervolgens maar onderscheidt en er een geheel eigen draai aan geeft.
Stap 4: welke kanalen en middelen gebruik je?
Aan de hand van voorgaande stappen kun je bepalen op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt en welke middelen je erbij helpen om deze te bereiken. Welke kanalen gaan jouw boodschap het beste overbrengen?
Stap 5: bepaal je doelen
Concrete doelen helpen je bij de stappen die je onderneemt. Zorg ervoor dat je veel waardevolle data meetbaar kunt maken en je ziet in een oogopslag of je jouw doelen hebt bepaald. Nog zo’n voordeel van ‘online’ marketing.
Stap 6: maak een stappenplan
Online marketing biedt enorm veel kansen en mogelijkheden. Het is goed om te bepalen welke mogelijkheden je benut en hoe je dit gaat aanpakken. Door van tevoren een planning te maken weet je waar je voorlopig aan toe bent, wie er verantwoordelijk is en welke doelen je ermee wilt behalen.
Stap 7: blijf meten
Door continu in de gaten te houden wat er gebeurt en waar je moet bijsturen behaal je de meest succesvolle resultaten. De ontwikkelingen binnen online marketing gaan gigantisch snel, blijf dus altijd waakzaam.
Online marketing uitbesteden, ja of nee?
Er zijn tal van online marketing bedrijven die je kunnen helpen om de beste online marketing strategieën te bedenken en uit te werken. Veel ondernemers zijn te druk met het uitvoeren van hun passie en willen online marketing graag uitbesteden. Zonder dat je er omkijken naar hebt, verzorgt een online marketing bedrijf alles op het gebied van marketing. Zij kunnen strategieën uit succesverhalen en ervaringen toepassen op jouw business, om ook voor jou de beste resultaten te behalen.
Dé 12 online marketing tips en trends!
Tip 1: schrijf voor de bezoeker, niet voor de zoekmachines
Met waardevolle content waardoor de bezoeker langer blijft hangen, gaat jouw website vanzelf beter scoren in de zoekmachines.
Tip 2: video
Video is momenteel goed voor meer dan 80% van het totale internetverkeer. Dit zal in de aankomende jaren alleen maar meer worden. Mensen houden van bewegend beeld en gaan hierdoor van je houden. Een stukje persoonlijkheid laten zien door middel van video is een enorm goed marketingmiddel.
Tip 3: influencers
Het gebruik van influencers is bijna niet meer weg te denken. Veel bedrijven kiezen voor een samenwerking voor de lange termijn, met zogenaamde merkambassadeurs. Zij hebben een enorm groot bereik dat ze gebruiken om jouw product of dienst te promoten.
Tip 4: e-mailmarketing
Tegenwoordig zeer onderschat, maar nog steeds een erg effectief marketingkanaal. Je benadert mensen persoonlijk en ze zijn bij voorbaat al geïnteresseerd in jouw product of dienst. Ze schrijven zich namelijk zelf in voor jouw nieuwsbrief.
Tip 5: Facebook advertenties
Het aantal facebookgebruikers en het organische bereik is gedaald, maar het betaalde bereik is nog steeds enorm groot. Door de vele specifieke doelgroepen en interessegroepen kun je zeer gericht adverteren.
Tip 6: WhatsApp marketing
Hoe persoonlijk kan het worden? Door de lancering van WhatsApp Business is dit enorm interessant geworden. Met handige berichttools en berichtstatistieken is dit onmisbaar binnen het contact met jouw klanten.
Tip 7: Google ads
We doen uiteraard ons best om zoveel mogelijk organische resultaten te behalen. Maar mocht je er even vaart achter willen zetten dan is Google Ads (voorheen Adwords) nog steeds een erg goede optie. Door de vele ontwikkelingen is het steeds gemakkelijker de juiste advertentie bij de juiste mensen op het juiste moment te bereiken.
Tip 8: chatbots
We weten dat de meningen hierover verdeeld zijn, want het is niet echt persoonlijk. Maar je helpt de bezoeker wel, zonder dat ze eindeloos moeten zoeken op jouw website.
Tip 9: Instagram
Dit social media kanaal is niet meer weg te denken binnen onze marketingstrategieën. Waar er minder Facebookgebruikers zijn, komen er steeds meer Instagramgebruikers bij. Door consistent te posten, geheel in jouw huisstijl, creëer je eenheid en zorg je ervoor dat mensen je gaan herkennen. Door deze continuïteit ga je opvallen in het algoritme van Instagram, wat zorgt voor een groter bereik.
Tip 10: beloon jouw trouwe klanten
We hebben de interactie veelal te danken aan onze trouwe volgers. Een like of een reactie teruggeven is wel het minste dat we kunnen doen. Maar wat dacht je van wat extra’s? Een gepersonaliseerde kortingscode of een gratis give-away. Zo blijven ze geïnteresseerd en getriggerd om jou te blijven volgen en die interactie op gang te houden. Valt het anderen op, dan heb jij direct een groter bereik en kans op meer volgers of potentiële klanten.
Tip 11: zorg voor een marketingmix
Door je op meerdere plekken zichtbaar te maken, gaat de zichtbaarheid bij Google ook omhoog. Denk aan je website, SEO, Social Media, linkbuilding en blogberichten. Je creëert een digitale identiteit en zorgt hiermee dat mensen je gaan vinden en herkennen.
Tip 12: link te allen tijde naar je website
Je website is waar je business ligt. Zorg er dus altijd voor dat alle andere kanalen linken naar jouw website. Je website is eigenlijk jouw ‘winkel’. Hier wil je alle (potentiële) klanten naartoe lokken.
Als je aan je online marketing begint, ben je nooit klaar. Overal liggen nieuwe kansen en je kunt blijven optimaliseren. Dit kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Gecombineerd met het ondernemen, kan dit een flinke opgave zijn.
Wil je dit liever uitbesteden aan een online marketing bureau? Neem dan contact met ons op. Een team van young professionals die staan te popelen om aan de slag te gaan voor jou.