Je website vullen met SEO (Search Engine Optimalisation) teksten klinkt makkelijker dan het is. Veel ondernemers vinden het lastig en besteden deze klus graag uit. Een goede SEO-tekst, gericht op één of meerdere zoekwoorden, zorgt ervoor dat jouw pagina hoger rankt in Google. Dit doe je door onder andere rekening te houden met de keyword density. Oftewel, hoe vaak je gebruikmaakt van het gekozen zoekwoord. Het is de bedoeling dat de tekst aantrekkelijk, goed leesbaar en interessant is voor de lezer. Dit zorgt ervoor dat de lezer over gaat op actie. In eerste instantie moet de tekst ervoor zorgen dat jouw website vindbaar is. Voor een online ondernemer is er niets belangrijker dan dat. Wij hebben de voordelen van een goede SEO-tekst voor je op een rijtje gezet.
1. Gerichte bezoekers
Door continu antwoord te geven op de vraag van jouw (potentiële) klanten, ga je gerichtere bezoekers aantrekken. Het heeft geen zin om je te richten op mensen buiten jouw doelgroep. Mensen die gericht op zoek zijn naar datgene waar jij antwoord op geeft, zorgt ervoor dat ze langer op jouw website blijven, interesse hebben en gemakkelijker worden aangezet tot actie.
2. Naamsbekendheid
Door hoger te ranken in Google gaat jouw naamsbekendheid ook omhoog. Iets wat mensen vaker zien, gaan ze beter onthouden. Het wekt vertrouwen als jouw website een hoge plaats in Google weet te bemachtigen. Het aantal klikken gaat omhoog en zo ook de kans op conversie.
3. Meer bezoekers
Door goede SEO-teksten te schrijven, gaat Google je ‘leuk’ vinden en een hogere plaats op de ranglijst geven. Het is bekend dat 90% van de internetsurfers enkel de eerste pagina van de zoekresultaten bekijkt. Door middel van goede SEO-teksten zorg je ervoor dat je die plek op de eerste pagina bemachtigt. Kom maar op met die bezoekers!
4. Geen advertentiekosten
Het is niet nodig om door middel van advertenties bovenaan in Google te komen. Met goede SEO-teksten kun je die plek gemakkelijk bereiken, zonder extra kosten. De zoekresultaten worden volgens een algoritme weergegeven. Google toont de resultaten die het beste antwoord geven op de vraag van de zoeker. Er wordt niet alleen gekeken naar hoe vaak het zoekwoord wordt gebruikt, maar ook naar de context eromheen. Een eenmalige investering in een goede tekstschrijver, is een goede investering voor de lange termijn.
5. Meetbare resultaten
Door middel van Google Analytics kun je direct zien of jouw SEO-tekst scoort. Direct na het publiceren van jouw tekst kun je inzien hoe vaak de pagina bekeken is en wat het conversiepercentage is. Zorg voor een natuurlijk geschreven tekst, zonder irrelevante informatie in de tekst te proppen. Een tekst die mensen fijn vinden om te lezen en ze antwoord geeft op hun vraag. Vergeet niet Call-To-Action buttons toe te voegen!
6. Zichtbaarheid op meerdere zoekmachines
Hoewel Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is, is dit natuurlijk niet de enige. Er zijn ook genoeg mensen die zoeken via bijvoorbeeld Bing. Andere zoekmachines stemmen hun beleid af op die van Google. Wanneer je hoog in Google rankt, word je dus ook zichtbaar in andere zoekmachines. Dit zorgt voor een nog groter bereik met jouw website.
Onderschat het schrijven van SEO-teksten en vooral de waarde hiervan niet. Het is belangrijk prettige teksten te schrijven, die voor een bezoeker interessant zijn om te lezen. Mensen op het internet lezen vaak niet de gehele tekst; dit blijft bij 20 tot 25 procent van een tekst. Het is dus van belang om uit te blinken met jouw SEO-teksten, om vindbaar en interessant te blijven.