Waar Facebook minder gebruikers lijkt te krijgen, komen er dagelijks steeds meer Instagram gebruikers bij. Vooral onder de jongere generaties is dit een populair platform, hoewel de oudere er nu ook aan komen. Niet alleen privé, maar ook zakelijk kan Instagram vele voordelen hebben. Hoe je dit precies gaat indelen, hangt af van jouw business en doelgroep.
Hoge betrokkenheid op Instagram
Vergeleken met andere social media kanalen heeft Instagram nog steeds de grootste betrokkenheid. Ondanks de statistieken die laten zien dat het social media gebruik afneemt. Het voornaamste voordeel van adverteren is dat je voor een relatief laag bedrag veel mensen kunt bereiken. Met de juiste targeting bereik je gemakkelijk jouw doelgroep en meer dan alleen jouw doelgroep.
De voordelen van een zakelijk Instagramaccount
Door jouw Instagramprofiel zakelijk te gebruiken, gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open. Jouw doelgroep is gemakkelijker en sneller te bereiken dan bij ieder ander social media kanaal.
- Adverteren op Instagram. Het is mogelijk om voor een relatief laag bedrag te adverteren. Dit kun je op meerdere manieren doen; via foto’s, video’s en carrousel advertenties. Je kunt kortingscodes en call-to-action buttons toevoegen. Hierdoor vergroot je de kans op conversie op jouw website. Maak het ze dus gemakkelijk om door te klikken.
- Het gebruik van hashtags. Door de juiste hashtags toe te voegen aan jouw posts zorg je ervoor dat mensen jou vinden en vervolgens je posts gaan liken en volgen.
- Visuele content. Het is wetenschappelijk bewezen dat visuele content beter werkt dan tekst. Mensen slaan beeld sneller op dan tekst en onthouden dit ook nog eens beter. Instagram is het ideale kanaal om deze vorm van marketing uit te voeren.
- Instagramstories. Mensen houden ervan om een stukje persoonlijkheid achter een merk te zien. Via de Instagramstories kun je jouw (potentiële) volgers een kijkje achter de schermen geven. Goed voor het vertrouwen en de naamsbekendheid.
Nadelen van een zakelijk Instagram account
Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel. Gelukkig valt het wat betreft Instagram zakelijk nog reuze mee.
- Tijd kost geld. Om jouw Instagramaccount te laten slagen, moet je flink aan de bak. Het is nodig om jouw volgers en nieuwe volgers te blijven triggeren met nieuwe posts en stories. De interactie moet continu op gang blijven. Dit houdt in dat je er bijna een fulltime baan aan hebt, om dit allemaal zo goed mogelijk bij te houden. Hier hoort liken, reageren en volgen ook bij. Houd er echter rekening mee dat je maar een maximaal aantal ‘kliks’ per dag mag doen op Instagram. Dit zit momenteel rond de 350 handelingen per dag.
- De intenties van Instagram. Het is en blijft een kanaal om inspiratie op te doen. Hoewel je jouw producten wel kunt aanbieden, is het geen conversiebron.
- Verspreiding van je posts. Zoals je op Facebook kunt zien wat jouw vrienden liken, zie je dat op Instagram niet. Mensen moeten specifiek zoeken op hetgeen waar ze geïnteresseerd in zijn, door middel van bijvoorbeeld hashtags. Door naamsbekendheid gaan mensen uiteindelijk ook op jou als persoon/bedrijf zoeken.
- Minder analyses. Er is minder inzicht op de effectiviteit van jouw posts, zoals je op Facebook wel kunt zien. Instagram biedt hier helaas geen tool voor.
Switch naar een zakelijk Instagramaccount
Wanneer je enkel nog een persoonlijk account hebt, maar al wel veel volgers hebt gewonnen, kun je dit account omzetten naar een zakelijk account. Het is natuurlijk zonde om helemaal opnieuw te moeten beginnen. Hiervoor ga je naar instellingen en klik je onderaan op ‘overstappen naar een bedrijfsprofiel’. Hierbij is het echter wel belangrijk om een Facebook account te hebben, aangezien deze hieraan gekoppeld moet worden. Je kunt altijd weer terugschakelen naar een persoonlijk account als je dat wilt.
Organische Instagram posts
Met de juiste targeting, oftewel hashtags in dit geval, zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt. Doe je dit op de juiste manier, dan kun je ook zonder advertenties een groot bereik hebben. Zorg er dus voor dat je actief blijft, regelmatig post en geïnteresseerd blijft in anderen. Door actief te blijven voor en na het posten, zorgt Instagram er door een bepaald algoritme voor dat je bij meerdere mensen voorbij komt. Des te groter zal jouw bereik dus zijn.
Adverteren op Instagram
De advertenties op Instagram zien er vrijwel hetzelfde uit als iedere andere post. Dit zorgt ervoor dat ze mooi samenvloeien met de rest van de content op Instagram. Dit biedt een fijne gebruikerservaring, terwijl je toch opvalt.
Veel targeting opties op Instagram
Inmiddels is Instagram onderdeel van de Facebookgroep en maken zij gebruik van hetzelfde advertentieplatform. Hierdoor is er enorm veel data van Facebook beschikbaar voor Instagramgebruikers. Bij de optie look-a-likes vormt Instagram een nieuwe doelgroep op basis van de groep waarop je eerder hebt getarget. Instagram gaat op zoek naar gebruikers met dezelfde interesses.
Instagram shopping
Het is mogelijk om met een zakelijk Instagramaccount gebruik te maken van Instagram shopping. Je voegt een linkje toe aan jouw post waarop mensen kunnen klikken en doorverwezen worden naar de landingspagina. Het is dus niet zo dat Instagram zelf een webshop heeft inbegrepen. Door zoveel mogelijk content toe te voegen zorg je ervoor dat het voor de mensen vertrouwt is om door te klikken naar jouw shoppagina.
#hashtag Instagram
Foto’s worden op Instagram geïndexeerd aan de hand van hashtags. Door te zoeken op bepaalde hashtags, worden alle foto’s en video’s met deze hashtags getoond. Mensen kunnen zoeken op hun interesses, waardoor ze deze onderwerpen aan de hand van deze hashtags beter kunnen vinden. Kies je voor de juiste hashtags, dan vergroot je de kans op meer volgers.
Branding op Instagram
Ook Instagram is deel van jouw branding. Door te zorgen dat jouw Instagramprofiel aansluit op de huisstijl van de andere kanalen en jouw website, zorg je voor eenheid. Als je actief genoeg bent en veel volgers krijgt, gaan mensen je herkennen aan jouw stijl. Wat mensen herkennen, geeft vertrouwen en meer kans op conversie voor jou. Zorg er dus ook voor dat mensen op allerlei manieren kunnen doorklikken naar jouw website.
Instagram is een verlengstuk van jouw branding, biedt unieke marketing kansen en is gemakkelijk in het gebruik. Je kunt hier zelf tijd aan besteden of het uitbesteden. Wij van Unstoppable Agency kunnen ervoor zorgen dat jouw Instagramprofiel gevuld wordt met unieke content. Foto’s en video’s die jouw product of dienst perfect tot zijn recht laten komen. Als wij de posts na goedkeuring inplannen, heb je hier in ieder geval geen omkijken meer naar. Maar als je eenmaal hebt ontdekt hoe leuk Instagram kan zijn, is het geen straf om hier extra tijd aan te besteden.