E-mailmarketing is met de komst van social media kanalen niet meer het eerste waar we aan denken. E-mails worden al snel ervaren als ‘spam’. Je kunt je echter in- en uitschrijven van iedere nieuwsbrief wanneer je maar wilt. Het is het enige outboundkanaal waar mensen zelf voor kiezen. Door deze persoonlijke ervaringen willen ondernemers de kracht van e-mailmarketing nog wel eens onderschatten. Zeg nu zelf, hoe vaak verwijder jij e-mails zonder ze te openen? Wij willen je het vertrouwen in e-mailmarketing teruggeven, door een aantal feiten te benoemen.
Persoonlijke benadering
Hiermee bedoelen we natuurlijk niet enkel het gebruik van voornamen. Een persoonlijke benadering houdt in dat we echt antwoord geven op de vraag van iedere klant. Door zoveel mogelijk informatie te verzamelen, heb je meer mogelijkheden om de klant persoonlijk te benaderen. Denk bijvoorbeeld aan een kortingscode of felicitatie op iemands verjaardag. Klein gebaar, grote impact. Door steeds weer in te haken op het klantgedrag en de gegevens bouw je een band op met je (potentiële) klanten.
Meetbare resultaten
Door gebruik te maken van e-mailmarketing zijn er enorm veel dingen die je kunt meten. Des te meer informatie die je kunt vergaren en waar je op kunt inspelen. Hetgeen je kunt meten is:
- Aan welke e-mailadressen de e-mail is afgeleverd.
- Aan welke e-mailadressen de e-mail niet is afgeleverd.
- Het aantal afmeldingen.
- Hoe vaak een e-mail geopend wordt.
- Op welk tijdstip de e-mail is geopend.
- Op welke links er wordt geklikt.
Met deze gegevens kun je direct de vervolgstappen bepalen of zelfs al van tevoren instellen. Op die manier kun je de klant in elke fase van de customer journey overtuigen van jouw product of dienst.
Data verzamelen
Door middel van e-mailmarketing verzamel je enorm veel informatie. Niet alleen e-mailadressen op zich, maar ook interesses. In tegenstelling tot de data die je via social media kanalen verzameld, zijn de gegevens die je via e-mail verzameld van jou. Gegevens als de bestelgeschiedenis en het gemiddelde aankoopbedrag helpen je bij de juiste stappen ondernemen. Door uit te zoeken waar de koper gevoelig voor is, kun je de perfecte mails en acties toesturen. Wie weet waar dat klantenbestand goed voor kan zijn, wees creatief!
Call-To-Action buttons
We willen de lezers natuurlijk niet onnodig dwingen om actie te ondernemen. Dit zorgt er enkel voor dat ze zullen afhaken en zich zelfs uitschrijven. Bij ieder contact dat je met je (potentiële) klanten zoekt, maak je het ze gemakkelijk. Als ze na het lezen van je e-mail geïnteresseerd zijn, moet de vervolgstap ze in de schoot geworpen worden. Door de call-to-action buttons strategisch te plaatsen maak je het aantrekkelijk om verder te klikken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw e-mails overladen zijn met deze buttons. Wees duidelijk en concreet. E-mailmarketing is dus een perfecte opening om bezoekers naar jouw website te halen.
Goedkope methode
Waar je met advertenties flink wat geld moet investeren of moet opboksen tegen concurrenten of productiekosten betaald voor andere vormen van marketing, heb je hier bij e-mailmarketing totaal geen last van. Het is dan ook niet gek dat e-mailmarketing gemiddeld de hoogste ROI (Return On Investment) heeft van alle online marketingkanalen. Met een krachtig e-mailprogramma waarin je klantgroepen kunt segmenteren en gedetailleerd resultaten kunt meten, gaat e-mailmarketing je meer opleveren dan je had durven denken.
E-mailmarketing gaat niet over het continu versturen van e-mails in de hoop dat het je iets oplevert. Het gaat erom dat je jouw lezer leert kennen en inspeelt op de door hen afgelegde klantreis. Je kunt de e-mails zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Strooi niet met verkoopwoorden, maar verplaats je in de ontvanger. Wees de mensen van dienst, alvorens de vraag zich voordoet.