De afgelopen tijd heeft Facebook nogal onder vuur gestaan. Zelfs in politieke kwesties is dit onderwerp aan bod gekomen. Het actuele beleid maakt het namelijk mogelijk voor politici om ongestraft te liegen in advertenties. Daarbij heeft de bekendmaking van alle gegevens die Facebook van je heeft, er niet aan meegeholpen. Mensen zijn gesteld op hun privacy. 

Ondanks het feit dat mensen onder de 40 jaar langzaamaan hun account verwijderen, zijn er nog steeds ruim 10,4 miljoen mensen die hun account behouden. Daarvan zijn 7,1 gebruikers dagelijks actief. Je vraagt je wellicht af of het nog steeds verstandig is om Facebook zakelijk in te zetten. Ons antwoord: zeker weten! 

Hoe zorg je ervoor dat Facebook relevant blijft?

Facebook houdt van persoonlijke interacties en van mensen die meer tijd met elkaar doorbrengen. De newsfeed laat dit dus liever zien dan brands en bedrijven. Door content te plaatsen die deze interactie zal uitlokken, waardoor je dus meer reacties krijgt, heb je meer kans zichtbaar te worden. Krachtige content is dus essentieel om jouw account te doen slagen. De keywords: interactie, persoonlijkheid en bewegend beeld. 

In 7 stappen een Facebookpagina aanmaken

Laten we van start gaan en jouw zakelijke profiel aanmaken. Bij Unstoppable Agency kunnen we alle social media kanalen voor je aanmaken en beheren. Als je dit graag zelf wilt doen, dan leggen we graag uit hoe je dit kunt doen. 

Stap 1: Pagina aanmaken

Aan de hand van jouw persoonlijke Facebookaccount kun je een zakelijke pagina aanmaken. Kies voor ‘pagina aanmaken’ en kies voor ‘bedrijf of merk’ of ‘community of bekend persoon’. De namen zeggen het al. Wil je een product of dienst promoten dan kies je de eerste optie. Ben jij een bekend persoon, een club of organisatie; kies dan de tweede optie.

Kies je voor ‘bedrijf of merk’; vul dan jouw bedrijfsnaam en categorie in. Vul het adres en het telefoonnummer in om jouw profiel direct zo compleet mogelijk te maken. 

Stap 2: Profiel- en omslagfoto instellen

Stel een profielfoto en omslagfoto in en zorg dat deze perfect passen bij de uitstraling van jouw bedrijf, zodat dit direct jouw doelgroep aanspreekt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen het waarderen als deze afbeeldingen net zo uniek zijn als jouw onderneming. Kies bijvoorbeeld voor het logo als profielfoto en een sfeerfoto van jouw bedrijf als omslagfoto. Je kunt de omslagfoto natuurlijk ook afstemmen op de actuele activiteiten binnen jouw bedrijf of de feestdagen. 

Stap 3: URL claimen

Je kunt kiezen voor een unieke URL voor jouw Facebook bedrijfspagina. Door een beschikbare gebruikersnaam te kiezen, wordt dit direct de URL van jouw pagina. In eerste instantie wordt er een lange en onhandige URL aangemaakt, die het verspreiden van jouw pagina niet makkelijk maakt. Plus, het feit dat het er professioneler uitziet op jouw website en visitekaartje. Ook vergroot je de vindbaarheid in Google door deze gegevens vast te leggen. 

Stap 4: Bedrijfsgegevens

Er zijn een aantal bedrijfsgegevens die je kunt invullen onder het kopje ‘info’. Door zoveel mogelijk informatie toe te voegen zorg je ervoor dat mensen je beter kunnen vinden en dat je betrouwbaar overkomt. Beschrijf kort en bondig waar jouw onderneming voor staat en wat je te bieden hebt. 

Stap 5: Vrienden uitnodigen

Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw Facebookpagina gaat opvallen. Als ze niet van het bestaan van de pagina af weten, gaat er niet snel iets gebeuren. Nodig mensen uit om jouw pagina te liken. Dit kun je doen door op de knop ‘vrienden uitnodigen’ te klikken en de URL van jouw pagina te verspreiden op jouw andere social media kanalen. Door eerst in te spelen op jouw persoonlijke netwerk heb je de eerste likes al gewonnen. De rest volgt later. 

Stap 6: Content

Nu is het tijd om jouw pagina te vullen met relevante content. Foto’s, video’s en berichten waarmee je interactie uitlokt en ervoor zorgt dat steeds meer mensen je gaan herkennen en onthouden. Wees creatief en wissel je posts af met stellingen, meningen en een kijkje achter de schermen. Uiteraard enkel content die interessant is voor de doelgroep die je wilt aanspreken.


Stap 7: Promoten

Promoot je website of campagnes. Het is de bedoeling dat Facebook meehelpt aan de conversie. Door call-to-action buttons toe te voegen aan jouw pagina en de berichten, trigger je mensen actie te ondernemen. Dit kan een link naar jouw website zijn of een button om contact op te nemen. Zorg ervoor dat je actief blijft, opvalt en antwoord geeft op de vraag van jouw doelgroep.

Inplannen van Facebook posts

Als je genoeg interactie wilt creëren, kan het bijhouden van je account een flinke dagtaak zijn. Gelukkig maakt Facebook het op meerdere manieren gemakkelijk voor je. Zo kun je jouw posts en ads inplannen. De meeste ondernemers maken een contentkalender (of laten deze maken). Hierdoor creëer je eenheid en is het in ieder geval bij voorbaat al zeker dat er regelmatig gepost wordt. Het is natuurlijk alleen maar goed als je tussendoor actief blijft met live beelden, of andere content. Het inplannen van de organische post kun je doen via de “Creator Studio”. De advertenties kun je bouwen en plaatsen via de Business Manager. 

Adverteren op Facebook

Facebook biedt enorm veel interessante mogelijkheden om te adverteren. Er is een scala aan doelstellingen mee te behalen. Je kunt van tevoren instellen welk doel je ermee wilt bereiken en aan welke kenmerken jouw doelgroep moet voldoen. Hetgeen dat je kunt instellen is: 

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Taal
  • Opleidingsniveau
  • Levensgebeurtenissen (nieuwe baan, getrouwd, verloofd, etc.)
  • Relatiestatus
  • Interesses en gedrag op Facebook (bijv. de pagina’s en evenementen waarin ze geïnteresseerd zijn)

Het zou dus gemakkelijk moeten zijn om jouw doelgroep te bereiken. Toch zijn er nog veel meer eisen waar jouw advertentie aan moet voldoen. Niet alleen zodat het algoritme van Facebook je een handje meehelpt, maar ook om daadwerkelijk de aandacht van jouw doelgroep aan te trekken. Je wilt natuurlijk niet dat ze snel weer voorbij jouw advertentie scrollen of hem wegklikken. Ga voor diversiteit en vind uit wat werkt. Door in kaart te brengen wat wel en niet werkt, kun je hier vervolgens op inspelen en continu blijven optimaliseren. Dit alles voor een relatief laag bedrag. Je kunt je maximale budget per dag instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan gewild. 

De 5 grootste voordelen van adverteren

  • Inzetbaar voor een scala aan doelstellingen
  • Veel mogelijkheden om jouw specifieke doelgroep te bereiken
  • Verschillende plaatsingen en divers advertentiemateriaal
  • Goedkope vorm van adverteren
  • Remarketing

De kracht van video’s en vlogs

Vele wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat mensen ervan houden om een kijkje achter de schermen te krijgen en de persoonlijkheid achter een merk willen zien. Tegenwoordig zijn video’s en vlogs niet meer weg te denken in de online wereld. Wist je dat video 80% van het huidige internetverkeer in beslag neemt? Haal die camera maar vast tevoorschijn om te gaan oefenen.

Bij Unstoppable Agency weten we maar al te goed hoeveel uren Facebook in beslag kan nemen. Wij helpen je met het vertellen van jouw verhaal en om dit zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen op jouw social media kanalen. Wij nemen alles van A tot Z uit handen! Benieuwd wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer!