Bij de ambitie om een bedrijf te laten groeien, komt data nog niet altijd op in het hoofd van ondernemers. Zij focussen zich enkel op marketing en sales en doen er alles aan om nieuwe mensen te bereiken. Zonder na te denken over hoe zij deze data opslaan en gaan analyseren. Zij onderschatten de kracht van data bij de groei van een bedrijf. Daarom vertellen wij hoe jij data kan inzetten om jouw bedrijf te laten groeien.
Analyseer je huidige data
Om vooruit te kunnen met jouw bedrijf en in te zetten op groei, is het van belang dat je eerst inzicht hebt in de huidige situatie. Je kan wel nieuwe data verzamelen, maar je moet eerst kijken naar de data die je al hebt. Hoe ziet jouw huidige klantenbestand eruit, waar komen zij vandaan en waar zijn zij in geïnteresseerd? Door deze groep eerst in kaart te brengen, kan je in combinatie met de door jou gekozen doelgroep de ideale klant formuleren. Met de data die je op het moment al hebt verzameld, zet je de eerste stap om uit te zoeken wat aanslaat en welke mensen jouw bedrijf op het moment al trekt.
Blijf testen om meer data te verzamelen
Om meer data te bezitten, moet je meer data verzamelen. Je wilt zoveel mogelijk over jouw klanten te weten komen en wat bij hen aanslaat. De beste manier om dit te doen is door A/B te testen. Door twee verschillende aanpakken toe te passen op jouw doelgroep, kan je duidelijk vergelijken welke aanpak het beste aanslaat. Dit kan je bijvoorbeeld makkelijk toepassen op advertenties. Wat slaat beter aan: een foto van het product of van een tevreden klant? Veel tekst of een kort en krachtig stuk? Door dit meerdere malen te testen verzamel je waardevolle data over jouw klanten, waardoor jij steeds beter op ze kan inspelen.
Bouw een sales funnel
Een gewone website is altijd goed om te hebben en fijn voor de klant. Het probleem is alleen dat de bezoeker makkelijk afgeleid kan worden, door alle opties die een website biedt. Ze zijn langer op je pagina, waardoor er meer tijd is om af te haken. En als je eenmaal converteert, dan verzamel je niet alle data die je zou willen verzamelen. Bouw daarom een sales funnel. Met een sales funnel stuur je jouw klant direct naar het doel: conversie. Zij hoeven hier niet meer over na te denken, jij doet het voor ze. En terwijl jouw klanten de funnel doorlopen, verzamel jij alle data. Heeft jouw bezoeker nog geen aankoop gedaan of wil je ze iets extra’s aanbieden? Dan is het met deze data mogelijk om de klanten opnieuw te targeten, bijvoorbeeld met retargeting advertenties of e-mailmarketing.
Delen is vermenigvuldigen
Het is je gelukt! Je hebt nieuwe data verzameld, geanalyseerd en met succes toegepast. Oftewel: je hebt de code gekraakt. Als agency hebben wij inzicht in de data van veel bedrijven. Als er een kans ontstaat voor een bedrijf, kunnen we dus makkelijk de data vergelijken om zo te zien waar de groeikansen liggen. Toen wij zagen dat een van onze klanten met zijn strategie next level resultaten had geboekt, wilden wij dat natuurlijk ook toepassen op onze andere klanten uit dit vakgebied. Zo kan je data opnieuw inzetten en kan je ook als agency meerdere bedrijven makkelijker laten groeien. De key tot succes is een goede blueprint.
Jouw bedrijf laten groeien met data?
Wil jij ook data inzetten om jouw bedrijf te laten groeien? Dan is nu het juiste moment om te beginnen. Ons team van professionals verzamelt de juiste data en gebruikt dit voor het vaststellen van jouw verkoopstrategie.
Meer weten? Neem dan contact met ons op!