Waar de meningen over influencers nog wel eens verschillen, is dit een mooie vorm van reclame en adverteren. Het lijkt soms alsof de millenials niet zo veel doen rondom het influencer zijn, maar schijn bedriegt. Ze hebben er vaak een hele dagtaak aan en doen hun best om de producten en diensten van bedrijven zo goed mogelijk over te laten komen. 

Wat is een influencer?

Een influencer is iemand die een groot bereik heeft op social media met een publiek dat naar hem of haar luistert. Zij hebben van zichzelf een merk weten te maken. Zonder dat je het doorhebt zijn ze aan het adverteren voor een merk waarmee ze samenwerken. Zonder dat mensen gedwongen worden, maken ze kennis met jouw product of dienst. 

Hoe word je influencer?

Influencers beginnen meestal niet met de intentie om influencer te worden. Ze beginnen met posten, omdat ze een passie hebben en dit graag met de wereld willen delen. Ze kiezen voor een bepaalde niche en posten consistent enkel en alleen over dit onderwerp. Dit kan zijn: make-up, mode, koken, sporten, etc. Volgers met dezelfde interesses gaan vanzelf volgen als je ze steeds weer blij maakt met posts rondom die interesse. Deze influencers hebben kennis van zaken en doen zich voor als een persoonlijke vraagbaken. Met genoeg volgers stromen de samenwerkingen binnen. 

Op welke kanalen bevinden influencers zich?

Influencers vind je op social media kanalen, waarvan Instagram en YouTube de meest gangbare zijn. Je kent ze wel, de vloggers op YouTube waarbij je een kijkje achter de schermen mag nemen of die je de perfecte uitleg kunnen geven over jouw interesse. Precies wat de foto’s en video’s op Instagram doen. Continu word je overladen met sterke content. Volgers luisteren en nemen aan wat ze zeggen. Zo ook alles wat ze promoten. 

Fake influencers

Helaas zijn er ook veel fake influencers te vinden. Vooral op Instagram worden er onnodig veel neppe accounts aangemaakt. Gelukkig zijn er een aantal eenvoudige stappen om te ontdekken of een influencer fake is of niet. 

  1. Google resultaten. Door de eventuele fake influencer te googelen, zie je of er meer resultaten bovenkomen. Als je meerdere bewijzen ziet, kun je er vanuit gaan dat de influencer echt is. 
  2. Volgersgroei. Er zijn bepaalde tools zoals SocialBlade en HypeAuditor waarmee je kunt checken hoe de groei van de volgers is. Verdachte schommelingen kunnen wijzen op een fake influencer account. Mondjesmaat volgers krijgen wijst op een natuurlijke volgersgroei. Ook zijn er tools die een schatting kunnen maken van hoeveel fake volgers een account heeft. 
  3. De lijst met volgers. Je kunt natuurlijk ook zelf even een kijkje nemen in de lijst met volgers. Er bestaan enorm veel neppe account die je kunt herkennen aan het feit dat ze geen profielfoto hebben of die meer mensen volgen dan dat ze zelf volgers hebben. Ook gebruikersnamen met enkel tekens en cijfers kunnen wijzen op een nep account. 
  4. Engagement. Het is belangrijk te weten hoe hoog de engagement rate van een account is. Hoewel er ook geautomatiseerde bots ingezet kunnen worden om reacties te plaatsen. Als posts ongeveer hetzelfde aantal likes krijgen, kan dit ook verdacht zijn. Bij echte influencers varieert dit namelijk altijd. 

Influencer agency

Doordat influencers steeds meer een grote marketingbron worden, zijn er influencer agencies opgericht. Het is een agentschap dat een scala aan influencers verzameld. Zo hebben de influencers geen omkijken naar de zakelijke onderhandelingen en weten bedrijven dat ze met een echte influencer in zee gaan. Vooral voor bedrijven die zelf (nog) geen gebruik maken van social media is dit een directe stap naar een groot bereik. 

Waarom influencer marketing?

We willen natuurlijk allemaal ons product of dienst aan de man brengen, zonder mensen hiertoe te dwingen. Influencers hebben al een bepaald vertrouwen opgebouwd bij hun volgers. Zo wordt er dus sneller iets aangenomen dan van iemand die ze eigenlijk nog helemaal niet kennen. Het zijn trendsetters waar iedereen in mee wil gaan. Als zij zeggen dat het werkt, dan zal het wel zo zijn. Het bedrag dat bedrijven hiervoor betalen is gekoppeld aan het aantal volgers van de influencer. Meestal heeft iedere influencer een eigen op maat gemaakte prijslijst voor posts en stories. 

Negatieve invloed van en voor influencers

Hoewel er natuurlijk enorm veel leuke en inspiratievolle influencer accounts bestaan, kent het ook een keerzijde. Veel influencers zijn continu bezig met concurreren, de druk van likes en het aantal volgers. Een burn-out ligt op de loer. Het is een onzekerheid waarin ze moeten leven. Als je niet consistent blijft posten, wat de volgers wel van je verwachten, kan dit je veel gaan kosten. Onderschat het werk van een influencer niet. 

Daarnaast zijn er veel onzekere mensen die influencers volgen. Omdat ze denken dat wat zij zeggen en laten zien waarheid is, willen ze hetzelfde. Ze willen aan het zogenaamde ‘perfecte plaatje’ voldoen. Dit doen velen door middel van plastische chirurgie, zware make-up en dezelfde gezichtsuitdrukking.

Mensen denken dat het niet voldoende is om zichzelf te zijn. Niets is minder waar, zo vindt ook menig celebrity land. Tegenwoordig worden er steeds meer ‘natuurlijke’ foto’s geplaatst van invloedrijke mensen. Ze willen laten zien dat iedereen mooi is op zijn of haar eigen manier. Doe goed onderzoek voordat je met jouw onderneming in zee gaat met een influencer. We willen natuurlijk niet dat het negatieve invloeden heeft op jouw doelgroep.