Steeds weer moeten we manieren bedenken om onze doelgroep geïnteresseerd te houden. Om ze te triggeren om tot actie over te gaan. We willen een band opbouwen en vertrouwen uitstralen. Persoonlijkheid is belangrijk om het juiste gevoel over te brengen. Dit kunnen we doen door middel van foto’s of video’s, maar ook storytelling. 

Wat is storytelling?

Simpelweg de engelse benaming voor het vertellen van verhalen. Storytelling klinkt net even mooier en is een begrip geworden. Mensen kunnen zich beter identificeren met personages in verhalen, dan met reclamepraatjes. Dit voelt te gedwongen en onnatuurlijk. Het is belangrijk om jouw klant in al jouw content centraal te zetten, kruip in de rol van de klant. Storytelling is een manier om mensen te verbinden. Door openheid, vertrouwen en verbondenheid, weten ze wat jouw verhaal is en wat de beweegredenen van jouw onderneming zijn.

Door betrokken medewerkers hun verhaal te laten vertellen over hun functie en wat ze meemaken binnen de onderneming, creëer je een stukje extra persoonlijkheid en een kijkje achter de schermen. Mensen hebben het idee dat ze meegenomen worden in de organisatie, dat direct weer zorgt voor vertrouwen. 

Waarom kies je voor storytelling?

Misschien denk je: mensen zitten toch helemaal niet te wachten op mijn persoonlijke verhaal? Zeker wel! Als mensen een winkel binnenlopen, zien ze direct met wie en welke producten ze te maken hebben. Een website bezoeken laat dit niet zien. Door middel van foto’s, video’s en storytelling geef je de persoonlijkheid die mensen nodig hebben om je te vertrouwen. 6 voordelen van storytelling op een rijtje:

  1. Het is de meest natuurlijke vorm van communicatie. Geen regeltjes om je aan te houden, je vertelt simpelweg jouw verhaal, zoals het is. 
  2. Hoewel we nog steeds cijfers en feiten nodig hebben, laat storytelling de mensen ervaren wat het daadwerkelijk betekent. 
  3. Je betrekt zowel jouw medewerkers als jouw doelgroep bij wat je aan het doen bent. Je geeft ze een kijkje in het ontstaan van de onderneming en hedendaagse veranderingen. 
  4. We krijgen allemaal de kans om een ‘storyteller’ te zijn, door alles wat we in het dagelijkse leven meemaken. Mensen willen graag dat er betekenis wordt gegeven aan wat ze doen. Storytelling is de inspirerende kracht in het vertellen van het verhaal van de onderneming en onszelf. 
  5. Mensen vinden het belangrijk om te weten wat andere mensen ervaren en of ze het product of de dienst serieus kunnen nemen. Klant- en succesverhalen brengen dit tot leven. 
  6. Storytelling zorgt voor interactie en dialoog, dat zorgt voor verbondenheid.

De kracht van storytelling

Wat storytelling zo uniek en efficiënt maakt is: verbinding, betekenis, ordening, sturing en beleving.  

  • Verbinding: als je samen een mooi verhaal deelt en jezelf herkent, schept dat een band. 
  • Betekenis: bij welk product of dienst dan ook, we willen weten waarom en we willen onderbouwde redenen. Verhalen geven betekenis. 
  • Ordening: als mensen zich kunnen identificeren met een verhaal, zorgt dit voor rust. Ze begrijpen het en dat maakt het overzichtelijk. 
  • Sturing: als we het idee hebben dat we niet de enige zijn, biedt dit houvast. Vooral in onzekere tijden kunnen we ons enkel vasthouden aan elkaar. 
  • Beleving: we spelen in op de emoties van de lezer. Dit spreekt mensen aan en zorgt ervoor dat ze geraakt worden. Op de juiste manier uiteraard.

Voor welke bedrijven is storytelling geschikt?

Voor ieder bedrijf dat een verhaal te vertellen heeft. En ieder bedrijf is ooit met een verhaal of bepaalde reden tot stand gekomen, toch? Vertel jouw verhaal vanaf het begin. Neem mensen mee in de ontwikkelingen van jouw onderneming. Is er iemand jarig of gepromoveerd? Deel het! Is er een idee dat je na lange tijd hebt kunnen uitwerken? Vertel hoe dit proces zich heeft afgespeeld. Zolang je jouw doelgroep centraal houdt, is er niets teveel gezegd.

De basis van storytelling 

Op welke manier dan ook, schrijven blijft een kunst. Maar hoe werkt storytelling precies? Wat zijn de storytelling-technieken? 

  • Creëer een personage
    Door een hoofdpersoon met onzekerheden of dromen te creëren, zorg je ervoor dat mensen zich herkennen. Dit wordt ook wel het Forer-effect genoemd. Je houdt een soort spiegel voor, terwijl het lijkt alsof je een personage beschrijft met specifieke omstandigheden en eigenschappen. 
  • Oppervlakkige interesse is genoeg
    Het hoeft er niet altijd dik op te liggen dat je een product of dienst probeert te verkopen. Met een verhaal waar niet iedereen zich per se in zal herkennen, creëer je toch een verbinding tussen de lezer en het hoofdpersonage.
  • Speel subtiel in op verlangens en dromen
    Een expliciete boodschap is niet nodig. Door subtiel in te spelen op de behoeften van de lezer doe je al genoeg. Beschrijf subtiel hoe jouw product of dienst een verrijking kan zijn voor mensen. 
  • Nog iets subtieler….
    Des te minder je jouw boodschap probeert over te brengen, hoe sterker het effect op de lezer zal zijn. Door bijvoorbeeld te vertellen hoe een product geproduceerd wordt, vertel je direct welke kwaliteit je levert en hoe duurzaam het product wellicht is. 

Storytelling is niet per se iets nieuws, het wordt al eeuwenlang gebruikt. Het is echter wel steeds meer een trend om dit als marketingstrategie in te zetten. Op zowel social media kanalen als websites in bijvoorbeeld de vorm van blogs, vind je storytelling.

Unstoppable Agency helpt je bij het vertellen van jouw verhaal met de juiste branding en strategieën. Door middel van een brainstormsessie brengen we volledig in kaart hoe jouw merk het beste tot zijn recht komt.