Pinterest is het op één na snelst groeiende platform in Nederland (na Instagram). Zo’n 3,5 miljoen Nederlanders maken inmiddels gebruik van dit platform. Genoeg bereik om dit in te zetten als marketingkanaal dus. Precies de reden waarom steeds meer bedrijven actief zijn op Pinterest. 

Wat is Pinterest? 

Pinterest is een social media kanaal waar mensen actief zoeken naar tips, inspiratie en ideeën in de vorm van afbeeldingen en korte video’s. Van tips over bloggen tot inspiratie voor in je huis of je outfit, noem het maar op. Het werkt praktisch voor iedere categorie. Je verleidt mensen met de afbeeldingen die je plaatst. Zo’n 83% van de wekelijkse pinners wereldwijd heeft een aankoop gedaan naar aanleiding van content die ze op Pinterest zijn tegengekomen. 

Hoe werkt Pinterest? 

Je kunt op Pinterest borden aanmaken waar je de pins (afbeeldingen of video’s) opslaat. Zo kun je bijvoorbeeld voor iedere interesse een apart bord aanmaken. Borden van andere mensen met jouw interesses kun je volgen of je volgt het gehele profiel. De intentie is niet om met andere mensen in verbinding te komen of om op elkaar te reageren. Het gaat er ook niet om dat je jouw persoonlijke kiekjes laat zien, dit kun je beter bewaren voor Instagram of Facebook. 

Welke content vind je op Pinterest? 

Door een bepaald soort afbeelding te kiezen creëer je eenheid en herkenning. Je contentstrategie krijgt vorm door het soort afbeelding dat je kiest. 

Opvallende beelden

Net zoals Instagram is ook Pinterest een visueel platform. Je wilt graag opvallen met jouw afbeeldingen, vooral wanneer je producten of diensten wilt promoten. Door een opvallende stijl te ontwikkelen, ga je ook daadwerkelijk opvallen.

Educatieve beelden

Uit een onderzoek in 2017 is gebleken dan 84% van de pinners aangeeft dat de pins hen geholpen heeft om ze iets te leren. Het is dus verstandig om er voor te zorgen dat jouw content educatieve inhoud bevat. Denk dan bijvoorbeeld ook aan recepten of tips in het huishouden. 

Inspirerende beelden 

Veel mensen komen naar Pinterest om inspiratie op te doen. Is het niet voor hun outfit dan wel voor hun trouwerij of interieur. Zo hebben ook grotere bedrijven verschillende borden aangemaakt waar inspiratie per afdeling op te vinden is. 

Informatieve beelden

Anders dan bij educatieve beelden, kun je mensen met informatieve beelden op een leuke manier voorzien van tips en weetjes. Als je ze linkt aan jouw producten of diensten trigger je mensen om verder te klikken. 

Content heeft een lang leven op Pinterest 

In tegenstelling tot Facebook en Instagram verdwijnt de post op Pinterest niet naar onder op de tijdlijn. De gemiddelde houdbaarheid van een pin op Pinterest is vier maanden. De posts worden opgeslagen op borden en zijn goed te vinden op zoekwoorden. Daardoor kun je zelfs jaren later nog bezoekers op je website krijgen door die ene pin op Pinterest. 

Pinterest zakelijk gebruiken 

Pinterest kan voor ieder bedrijf werken. Vooral als je weet dat jouw doelgroep actief is op Pinterest is het verstandig om content toe te voegen aan jouw profiel. Via Google Analytics kun je achterhalen of mensen via Pinterest op jouw website terecht zijn gekomen. Je kunt linkjes toevoegen aan jouw content, waardoor mensen kunnen doorklikken. Om ervoor te zorgen dat ze je vinden, kun je bekijken welke zoekwoorden relevante resultaten opleveren, zodat je jouw kanaal daarop aan kunt passen. 

Pinterest-marketingstrategie 

Het is de bedoeling dat je via Pinterest de aandacht krijgt van (potentiële) klanten en meer bezoekers aantrekt op jouw website. Maar hoe bepaal je de strategie die zorgt voor meer clicks naar je website? 

  1. Zakelijk account aanmaken
    Je kunt je persoonlijke profiel omzetten naar een zakelijk account. Met een zakelijk Pinterest account krijg je inzichten in de statistieken. Je kunt de resultaten van verschillende pins meten, zodat je weet op welke voet je verder moet gaan. Als je jouw website verifieert krijg je inzicht in hoeveel bezoekers doorklikken naar jouw website. 
  2. Marketingdoelen
    Je kunt pas meten als je duidelijke doelen hebt opgesteld. Bijvoorbeeld meer websiteverkeer of een hoger contentpercentage. Voordat je jouw Pinterest kanaal gaat inrichten ga je je bedenken hoe je dat gaat doen om tot de beste resultaten te komen. 
  3. Pinterest op je website
    Zorg ervoor dat de mensen op jouw website ook weten dat je actief bent op Pinterest. Door een pin-knop toe te voegen bied je ze de mogelijkheid om de content op te slaan op hun bord. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld de afbeeldingen die je in een blog gebruikt. Andersom kun je content delen op jouw Pinterest account met een linkje naar deze blog. Dit zorgt ervoor dat mensen weer even aan je denken als ze de post weer voorbij zien komen.
  4. Zoekwoorden op Pinterest
    Zoekwoorden zijn eigenlijk het belangrijkste van de content die je plaatst op Pinterest. Dit is dé manier om jouw pins zichtbaar te maken. Hoe waardevol jouw content ook is, als niemand het ziet, lever het niets op. Voeg de meest relevante woorden toe aan jouw pins en borden, zodat de kans groter wordt dat gebruikers je vinden. 
  5. Consistent posten
    Wees consistent; houd je bij jouw vakgebied en de interesse van jouw doelgroep. Eigen interesses kun je bewaren op verborgen/geheime borden. Pinterest beloont actieve gebruikers door een betere positie in de feed te geven en ze aan te bevelen. 
  6. Analyseren van Pinterest posts
    Met behulp van Google Analytics kun je zien welke posts het goed doen. Misschien komt het door het onderwerp, de zoekwoorden of de look. Als je weet wat werkt, kun je hier op inspelen. 
  7. Mobile friendly
    85% van alle Pinterest gebruikers gebruikt de app op zijn of haar telefoon. Zorg er dus voor dat je gehele content ook goed overkomt op mobiele telefoons.

Adverteren op Pinterest 

Tegenwoordig is het ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. De advertenties worden random tussen de posts weergegeven. Door de juiste target zorg je ervoor dat de advertentie de juiste doelgroep bereikt. Een groot voordeel van adverteren op Pinterest zijn de lage kosten. De gemiddelde kosten per klik zijn rond de €0,80.

Onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat klanten die het merk al kende van Pinterest 40% meer besteedden dan anderen, de advertenties 30% effectiever waren dan op andere platforms en dat Pinterest zorgt voor een kortere conversietijd (40% sneller). Weet jij al hoe effectief Pinterest voor jouw business kan zijn? Nooit geschoten is altijd mis, toch?