Voordat je begint met verkopen of het bouwen van jouw website moet je gaan nadenken over de branding van jouw bedrijf. Waar gaan mensen jouw merk aan herkennen en hoe zorg je ervoor dat ze je onthouden? Er is iets wat jou uniek maakt en waar je mee gaat opvallen, al op kilometers afstand.
Branding betekent letterlijk: je naam of stempel op jouw product of dienst zetten. Dit doe je met een logo, kleurkeuze, huisstijl en een sterke bedrijfsnaam. Alle content op jouw website en social media kanalen gaan dit ‘brand’ dragen. Bij iedere tekst, foto of video moet duidelijk zijn dat dit van jouw merk is. Zelfs je gedrag is belangrijk, want jij en jouw verhaal brengen het merk tot stand.
Waarom branding?
Je hebt een goed idee. Een product of dienst die je graag aan de man wilt brengen. Je wilt dat mensen je gaan herkennen en onthouden. Ze moeten je kunnen opzoeken, dus je moet vindbaar zijn. Door een bepaalde herkenning te creëren, oftewel de juiste branding, gaan mensen zich aan je hechten. Door jouw doelgroep te leren kennen en antwoord te geven op de vraag, creëer je vertrouwen. Een fiets is fiets, totdat je er jouw merk op ‘brandt’. Je gaat unieke associaties creëren binnen jouw doelgroep, je voldoet aan het gewenste beeld.
Voordelen van branding
Met de juiste branding voor jouw bedrijf ontstaan er mogelijkheden en vele voordelen.
- Personalisatie: jouw merk krijgt zijn eigen persoonlijkheid. De gehele branding hierop aangepast. Je creëert een imago.
- Herkenbaarheid: ook tussen een menigte van concurrenten ga je opvallen met de juiste branding. Je geeft mensen het juiste gevoel bij jouw merk.
- Garantie: mensen gaan je herkennen en weten wat ze mogen verwachten. Je biedt op die manier de garantie die zij gewend zijn.
- Prijs: klanten zijn bereid meer te betalen voor een merk dan voor een product. Wanneer jij de verwachtingen waar maakt en herkenbaar wordt, is er meer vraag naar jouw merk.
- Wettelijke bescherming: heb je goud in handen? Dan kun je jouw merk wettelijk beschermen om te voorkomen dat anderen er met jouw idee vandoor gaan of het nabootsen.
Het verschil tussen branding en marketing
Branding is een pulltechniek en is alles wat voorafgaat aan marketing. Zonder branding is er geen marketing. Het is namelijk de inhoud. Zonder branding zal marketing waardeloos zijn, omdat het geen vertrouwen biedt en niet zal leiden tot verkoop. Marketing is een pushtechniek; het actief promoten van jouw product of dienst. Hierdoor zorg je ervoor dat (potentiële) klanten jouw product/dienst aanschaffen. Kortom: deze twee factoren kunnen niet zonder elkaar.
De checklist voor jouw branding
Voordat je jouw branding compleet hebt, moet je er zeker van zijn dat je onderstaande checklist volledig hebt afgewerkt.
- Bedrijfsnaam
- Logo
- Huisstijl
- Kleurkeuze
- Grafische vormgeving
- Website/webshop
- Social Media kanalen
- SEO-teksten
- Blogberichten
Een bedrijf gespecialiseerd in branding kan jou helpen de juiste branding te ontwikkelen. Zoals wij van Unstopppable Agency. Wij brengen door middel van een brainstormsessie in beeld wat het verhaal achter jouw merk is en hoe we jouw merk doen uitblinken.
Branding is een investering voor de lange termijn
Voordat je gaat investeren in branding is het belangrijk te weten of jouw product of dienst het gaat overleven op de lange termijn. Misschien heb je een idee dat aansluit op een periodieke hype. Dit is natuurlijk heel erg goed en zeker het proberen waard. Maar een investering op de lange termijn gaat je uiteindelijk meer opleveren en stabiliteit geven.
Internal en external branding
Lange tijd deden we vooral aan external branding; letterlijk het uithangbord buiten hangen. Hedendaags gaat internal branding verder dan alleen het merk. Het is ook verbonden met het gedrag van de medewerkers, zij leven het merk. Dit zorgt voor een betere klantbeleving, vergroting van betrokkenheid en binding van medewerkers en versterking van het merk. Jouw merk moet een begrip gaan worden. Betrokken medewerkers en trouwe klanten zijn de key tot succes.
Branding uitbesteden
Jij gaat het verhaal achter jouw merk vertellen, maar hoe dan? Het kan nog wel eens lastig zijn om kritisch naar jezelf te kijken. Het is toch een bepaalde onzekerheid die veel mensen hebben om over zichzelf te praten. Als je branding uitbesteedt kunnen experts je helpen te ontdekken wat dit verhaal nou precies is. Ze bekijken het gehele merk vanuit een ander perspectief en zien waardevolle dingen waar je zelf nog niet bij nagedacht had. Er worden strategieën bedacht om het merk het best tot zijn recht te laten komen met ijzersterke branding.
Zoals wij doen bij Unstoppable Agency. Wij helpen je het verhaal op een unieke en krachtige manier te vertellen. We brengen in kaart wat jouw business zo uniek maakt en hoe we dit gaan laten zien. Aan de hand hiervan stellen we een geheel op maat gemaakt plan op.
Vormen van branding
Ook binnen het aspect branding zijn de vormen hiervan opgedeeld. Zo ontwikkelt branding zich steeds weer en groeien we mee met onze ondernemingen.
- Citybranding. Dit betekent de steden of gemeenten neerzetten als brand. Denk bijvoorbeeld aan Amsterdam. Een ware trekpleister voor toeristen en studenten. Voor de wat beter bedeelden onder ons kan dit interessant zijn voor financiers of bewoners. Zo heeft iedere stad iets waarmee ze willen uitblinken en zichzelf op de kaart willen zetten.
- Corporate branding. De naam zegt het al, organisatiemerk. Doordat mensen steeds kritischer zijn, willen ze steeds vaker achter de schermen van organisaties kijken. Bij corporate branding gaat het dus voornamelijk om het beeld van een organisatie.
- Personal branding. We zien dit fenomeen steeds vaker. Personen die een merk van zichzelf willen en kunnen maken. Ook wel influencers genoemd. Zij bloggen en vloggen over hetgeen hen interesseert en wat ons bezighoudt. Denk bijvoorbeeld aan Kylie Jenner. Zij heeft inmiddels een imperium rondom haar naam opgebouwd.
- Clubbranding. Hier hebben we het vooral over voetbalclubs. Over de hele wereld lopen jongens in een shirtje van hun favoriete club. Doordat de merchandise voor deze clubs een miljardenindustrie is geworden, kunnen ze aankopen financieren met de extra opbrengsten hiervan. Branding is essentieel!
- Countrybranding. Steden die exclusief zijn door bezienswaardigheden om toeristen aan te trekken. Toeristen kunnen een enorme inkomstenbron zijn. Vooral in het hoogseizoen zijn er enorm veel ondernemingen die profijt hebben van een toeristenstroom.
Hoe je het ook went of keert, branding heeft een belangrijke rol in de hele wereld. Zonder branding vallen we niet op en bereiken we niemand. Tussen al die andere merken en ondernemers is het lastig je te onderscheiden. Maar die manier is er wel, want er is niemand anders met jouw merk. Heb jij al bedacht wat jouw merk uniek maakt?