Content betekent: de ‘inhoud’ of informatie die je wilt overbrengen op de bezoeker. Goede content maken of schrijven heet contentcreatie. Dit is een vak op zich te noemen, aangezien niet alle content zomaar werkt. Contentcreatie is uniek en onmisbaar in succesvolle marketingstrategieën. 

Vormen van contentcreatie

Content kan uit verschillende vormen bestaan. Om te bepalen welke vorm van content je het best kunt creëren, is het goed om te weten wat werkt voor jouw doelgroep en wat je ermee wilt bereiken. De vormen van contentcreatie op een rijtje:

  • Blogs: tekst wat meningen, advies, lijstjes, etc. bevat. 
  • Artikelen: informatieve, behulpzame teksten. 
  • Video’s: informatief, vermaak of documentaire. 
  • Infographics: visueel gepresenteerde data, lijstjes, ideeën of verhalen. 
  • Cases: waargebeurde verhalen, meestal in tekst. 
  • Podcasts: audio van bijv. een interview, radio of verhaal.
  • White paper: educatieve content. 
  • E-book: document van meerdere pagina’s. 
  • E-nieuwsbrief: e-mail met blijvende informatie en linkjes.
  • Afbeeldingen: kunnen ook captions, quotes of dergelijke bevatten. 
  • Quiz: een (meestal leuke) test.

Hoe bedenk je de juiste content?

Voordat je begint met creëren, ga je eerst een aantal dingen op een rijtje zetten voor jezelf.

Doelgroep bepalen

Je doelgroep is de key naar alle contentcreatie. Zonder doelgroep weet je niet welke boodschap je over wilt en kunt brengen. Ze hebben altijd een bepaalde vraag, behoefte of interesse. Om te zorgen dat ze je vinden en bij je terugkomen, is het belangrijk om hier continu antwoord op te blijven geven. 

Antwoord op de vraag

Je kunt een doelgroeponderzoek doen om erachter te komen waar de meeste vraag naar is. Er zijn altijd specifieke vragen waar ze antwoord op willen krijgen. Nu is het aan jou om daar het beste antwoord op te geven. 

Variatie

Afwisseling van content zorgt ervoor dat jouw publiek geboeid blijft. Wissel je content af met blogs, infographics, afbeeldingen, video’s, etc. Zo zien ze steeds weer iets ‘nieuws’ in plaats van steeds weer ellenlange teksten. 

Geloofwaardig

Vertel vooral wat jouw product en dienst kan betekenen voor je doelgroep. Vertel dit in feiten en relevante informatie. Het is niet aantrekkelijk om zelf te vertellen hoe geweldig het product of dienst is. Laat dit aan anderen over en deel af en toe eens een leuke review van een klant. Goede reviews zijn enorm waardevol! Veel mensen gaan namelijk uit van de mening van anderen. 

Contentkalender

Het is enorm handig om een contentkalender te maken. Zo plan je de contentcreaties overzichtelijk in en weet je precies hoe de maand eruit komt te zien. In een oogopslag zie je wanneer je wat moet maken. Zorg hier ook weer voor die variatie. Je kunt er uiteraard voor zorgen om alles in een keer te maken, zodat je het van tevoren kunt inplannen en er geen omkijken meer naar hebt. Daarbij is het belangrijk actueel te blijven en af en toe eens iets extra’s te posten over wat je op dat exacte moment meemaakt. 

Je kunt de contentkalender natuurlijk simpelweg in Excel of Word maken, maar er zijn veel leuke online programma’s waarin je in een handomdraai een contentkalender maakt. Een voorbeeld hiervan is Canva.com. Je kunt gemakkelijk een kopie van het bestand maken, zodat je de volgende kalender zo weer hebt aangepast en ingevuld. Bekijk ook eens de andere sjablonen die hierop beschikbaar zijn.

Voorwaarden voor goede content

Zo variabel als contentcreatie kan zijn, aan zoveel voorwaarden moet het steeds weer voldoen. Wanneer je hebt bedacht wie de doelgroep is en welke boodschap je wilt overbrengen, is het belangrijk te weten hoe je dit gaat doen. Daarbij kijk je naar de kanalen waarop je deze content gaat delen. De juiste content voldoet aan de volgende eigenschappen:

  • Wees interessant, actueel en relevant.
  • Maak het aantrekkelijk.
  • Stem het af op de behoefte van jouw doelgroep.
  • Geef een heldere en eenduidige boodschap.
  • Ga uit van interactie, niet alleen zenden. 
  • Zet aan tot actie in de vorm van reacties of call-to-action.

Door gebruik te maken van verschillende kanalen kun je variëren met jouw content en bereik je een groter publiek. Zorg ervoor dat jouw bericht op welke manier dan ook zoveel mogelijk mensen bereikt. Deel een bericht en zorg ervoor dat het interessant genoeg is om voor andere mensen te delen.

Professionele contentcreatie

Omdat contentcreatie een vak op zich is, zijn er veel professionele contentcreators. Zowel bureaus als freelancers. Het is een vorm van communicatie waar intelligente, geloofwaardige en effectieve oplossingen voor nodig zijn. Ben je hier niet zo handig in als je zou willen, dan is het een goede investering voor jouw onderneming om contentcreatie uit te besteden. Zij houden zich van begin tot eind bezig met wat content voor jouw business gaat betekenen. Ze verzorgen niet alleen de middelen, maar ook de contentstrategie, distributie en conversie. 

Voordelen van goede contentcreatie

  1. Als goede content relevant is voor jouw doelgroep, kan dit interactie oproepen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van reacties, contact opnemen, delen, of het downloaden van een bestand dat je aanbiedt. 
  2. Goede content wordt ook gezien door Google. Met de juiste content, die je regelmatig plaatst, zorg je voor een betere vindbaarheid. 
  3. Mensen houden ervan om met een professioneel en vakkundig bedrijf in zee te gaan. Als je laat zien dat je verstand van zaken hebt, zorg je voor geloofwaardigheid en een vertrouwensband met de lezers en (potentiële) klanten. 
  4. Het is belangrijk om te zorgen voor autoriteit voor jouw website. Je wilt natuurlijk niet dat jouw website of ander kanaal als spam gezien wordt. Door goede contentcreatie en de juiste informatie groeit jouw online zichtbaarheid. 

Waar kan contentcreatie mis gaan?

Focus! Het creëren van goede content kan nog wel eens worden onderschat. Het is belangrijk een samenhangend verhaal rondom jouw bedrijf te creëren en alle content aantrekkelijk te houden, elke keer weer. Door de verantwoordelijkheid in het midden te laten liggen, schiet dit klusje er nog wel eens bij in. Zorg dat er iemand verantwoordelijk is die weet wat hij/zij doet en ervoor zorgt dat er regelmatig nieuwe contentcreatie op tafel komt. Houd je aan de van tevoren opgestelde contentstrategie en werk deze elke maand weer uit. Besteed er genoeg aandacht aan, want goede contentcreatie biedt kansen voor je bedrijf. 

Bij Unstoppable Agency hebben we een aantal enthousiaste creatievelingen, die deze klus graag uit handen willen nemen. Met een brainstormsessie brengen we de volledige marketingstrategie in kaart. Interesse? Neem contact met ons op.