We vinden steeds meer mogelijkheden om in contact te komen met anderen. Ook het contact met onze klanten wordt steeds persoonlijker. Nog voordat WhatsApp Business werd gelanceerd, werd WhatsApp al gebruikt door bedrijven. Het is een snelle en gemakkelijke manier om je collega’s en klanten een bericht te sturen. Met de Business versie zijn hier leuke voordelen en opties bijgekomen. 

Wat is WhatsApp Business?

Deze app is bedoeld voor kleine ondernemers die gemakkelijk met hun klanten in contact willen blijven. Je kunt met deze app automatische berichten versturen, een digitale etalage inrichten en je klanten een snel antwoord bieden. De berichten van de klant kun je sorteren, zodat je degene met prioriteit zo snel mogelijk kunt helpen. Omdat er nu twee apps bestaan, kun je privé en zakelijk goed gescheiden houden.

Hoe installeer ik WhatsApp Business?

Stap 1: Download de app.
WhatsApp Business is gratis te downloaden via jouw App Store of Google Play Store. 

Stap 2: Verifieer je telefoonnummer.
Dit kan bij WhatsApp Business zowel een mobiel, als een vast nummer zijn. 

Stap 3: Geef de code door.
Deze code ontvang je via sms of een telefoonoproep. 

Stap 4: Vul de naam en profielfoto in.
In dit geval is het voor de hand liggend dat je de naam en het logo van jouw onderneming gebruikt. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan. 

Stap 5: Aanvullende informatie.
Via instellingen – bedrijfsinstellingen – profiel, kun je aanvullende informatie toevoegen. De informatie die je kunt toevoegen is: 

  • Bedrijfsadres
  • Locatie op de kaart
  • Categorie
  • Openingstijden
  • E-mailadres
  • Website
  • Aanvullende omschrijving

Manieren van communiceren

WhatsApp Business biedt meerdere manieren om te communiceren. Dit kan door middel van spraakberichten, foto’s, video’s en tekstberichten. Op die manier kun je het zo persoonlijk maken als je zelf wilt. Algemene berichten krijgen hierdoor ook een leuke persoonlijke touch. Door deze variatie is het ook niet gek dat dit kanaal meegenomen wordt in de marketingstrategieën van ondernemers.

De 7 voordelen van Whatsapp Business

  1. Persoonlijk contact
    Voordat WhatsApp Business bestond, hadden we via WhatsApp voornamelijk contact met familie en vrienden. Het voelt dus heel erg persoonlijk aan om een appje te versturen of te ontvangen. Een leuke update over korting komt dus direct een stuk persoonlijker aan, wat het juiste gevoel triggert bij jouw klant. 
  2. Kosteloos
    Zolang je deze manier van communiceren in eigen beheer houdt, is dit geheel gratis. Het beantwoorden van deze berichten kost natuurlijk wel tijd, maar gaat nog altijd sneller dan bellen. 
  3. Klanten onderscheiden
    Door middel van labels kun je de berichten in WhatsApp Business gemakkelijk sorteren. Dit kan bijvoorbeeld met labels als nieuwe klant, bestelling, wachtende betaling of een afgeronde deal. 
  4. Snelle antwoorden
    Continu hetzelfde antwoord typen kan veel onnodige tijd in beslag nemen. Het is mogelijk om standaard antwoorden op te slaan en met een paar klikken te versturen. Op deze manier kun je ook een automatisch antwoord instellen bij afwezigheid. 
  5. Veilige manier van communiceren
    Veiligheid wordt door veel gebruikte apps gezien als een prioriteit. WhatsApp (Business) gebruikt daarom end-to-end encryptie. Dit zorgt ervoor dat de berichten alleen bij de verzender en ontvanger blijven. 
  6. Vertrouwde omgeving
    Omdat mensen al gebruik maken van WhatsApp is het een vertrouwde omgeving om over te gaan op WhatsApp Business. Het gaat direct vanzelf, zonder enige uitleg. 
  7. Statistieken
    Je kunt inzien hoeveel berichten er zijn gelezen, verstuurd en afgeleverd. Aan de hand hiervan kun je een A/B test houden met bijvoorbeeld je welkomstbericht, klantbenadering of tone-of-voice. 

De 3 nadelen van WhatsApp Business

  1. Alleen voor MKB’ers

Voor grotere organisaties, zoals KLM, is het onmogelijk om de gevraagde service via WhatsApp Business te bieden. Daarom richt WhatsApp Business zich vooral op kleinere ondernemingen. Zo blijft het ook persoonlijk, zoals het in eerste instantie bedoeld was. 

2. Je brengt werk mee naar huis

Omdat je ook WhatsApp Business op je telefoon kunt installeren, zoals de meesten ook doen, is de kans groot dat je je werk mee naar huis neemt. Doordat het op dezelfde device als je privé zaken is geïnstalleerd, krijg je al snel de neiging om ook in de avond en in het weekend te reageren. Geef voor jezelf duidelijke grenzen aan. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om hier een aparte toestel voor te nemen, als de mogelijkheden dit toelaten

3. Binnen 24 uur reageren

Wordt er niet binnen 24 uur gereageerd op een nieuwe klant, dan kan WhatsApp Business € 0,05 tot € 0,08 in rekening brengen. Houd hier dus rekening mee. 

Tips voor WhatsApp Business gebruikers

  • Pin je gesprekken: je kunt gesprekken bovenaan in de lijst vastpinnen. Dit kun je doen bij klanten waarbij nog geld openstaat of wanneer ze prioriteit hebben om te beantwoorden. Door het gesprek naar rechts te schuiven komt het punaise-icoontje tevoorschijn. 
  • Label je klanten: probeer te allen tijde overzicht te bewaren door alle gesprekken direct een label te geven. Zo voorkom je dat het na een tijdje een complete chaos wordt. 
  • WebApp: om niet continu met je telefoon in de hand te zitten, kun je de app ook op je desktopcomputer of laptop openen. Dit kun je doen door te gaan naar web.whatsapp.com en de instructies te volgen. Houd er rekening mee dat je deze functie maar op 1 apparaat kunt gebruiken. 
  • Plaats een WhatsApp link op je website: wanneer je enkel het telefoonnummer vermeldt, word je gevraagd of je dit nummer wilt bellen. Door de onderstaande link toe te voegen wordt WhatsApp geopend.

    https://api.whatsapp.com/send?phone=31612345678

    Zorg ervoor dat je de dikgedrukte cijfers vervangt door jouw WhatsApp business nummer. 
  • Status-optie: houd jouw klanten op de hoogte met jouw status. Ben je in vergadering of onderweg? Vermeld dit dan, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. 

Het is al enige tijd een normale gang van zaken om via Whatsapp contact te hebben met klanten. Je houdt de lijnen kort, je kunt snel reageren en je houdt het persoonlijk. We willen tenslotte allemaal mee met de tijd en dit is een makkelijke opstap om dat te doen. Profiteer van deze manier van communiceren. 

Benieuwd wat Unstoppable Agency voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk onze diensten en wie weet tot snel!